lördag 5 februari 2011

Spaghetti och köttfärssås

Hemma från dialysen och har hunnit uträtta en del, skalat potatis, morötter, palsternackor och lök som ska ingå i dagens middag. Det blir INTE spaghetti och köttfärssås, som man kan förledas att tro av rubriken. Nej, idag blir det tjockskurna härliga revbensspjäll i ugnen med rotsaker och kokt potatis. Det var väldigt längesedan sist då varken mamma eller jag haft tillräcklig matlust för en tung kötträtt av det slaget. Men idag smäller det.

Rubriken skrev jag alltså av ett helt annat skäl. Det är nämligen det som jag lever på under dialysen. Jag berättade ju för ett tag sedan att vi hade bytt matleverantör och att jag var nöjd med maten. Det är jag fortfarande, men eftersom det nästan varje dialysdag funnits antingen spaghetti och köttfärssås eller Spaghetti Carbonara har jag aldrig tvekat. Det är ju nästan favoriträtten framför andra. Det börjar nog snart växa ut pasta på huvudet på mig ... Och efter cyklingen är jag så hungrig att jag måste äta ganska omgående. Även dialysen drar mycket energi, så även om jag har ätit en macka klockan 9 är det lunchdags vid 11 och då är jag mycket förväntansfull. Mina medpatienter brukar betrakta mitt vällustiga ätande med ett milt och överseende leende. :-D

En solig och blåsig eftermiddag har vi i Göteborg. Men det vårliga ljuset har inte låtit skrämma sig av vindarna. När jag for över Älvsborgsbron i min taxi på väg hem var det dock en mörkare bank över havet och Vinga, så man såg inte fyrbyggnaderna som jag alltid håller utkik efter. Det kanske är sämre väder i faggorna, men så länge det blåser så här är det ju aldrig samma väder någon längre tid.

Nu ska jag spela lite dataspel. Cake Mania är favoriten just nu, jag bakar tårtor så det glöder.

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. Käre maken LCHF:ar just nu så här lär det inte bli pasta i någon form på länge. Men OM vi ska äta det någon dag blir det favoriten med hackade sardeller, soltorkade tomater likaledes hackade och mängder av vitlök. Allt blandat till ett urgott strössel att häva på pastan tillsammans med grovriven parmesan.

    SvaraRadera
  2. Eva; det låter jättegott! Pasta kan man göra nästan vad som helst med! :-D

    SvaraRadera