torsdag 10 februari 2011

Slask, plask och trask

Nåja, så jättemycket trask har det kanske inte blivit idag. Däremot hårdkörning på dialyscykeln i en timme som vanligt. Gårdagen innebar ju en fruktansvärd massa provsmakningar på konferensmässan. Ojoj så mycket gott där fanns! Makroner i fyra smaker (nougat och pistage var allra godast!), underbara smoothies med ananas och havtorn och banan, härliga hemgjorda hälsodrycker, en ljuvlig kantarellsoppa och CHOKLADTRYFFLAR i parti och minut! Ni kan ju tänka er att jag var i sjunde himlen. Även Åres totalt otroliga chokladtryfflar var representerade och jag var där ett flertal gånger och nöp ur strutarna (kokostryffel, mmmmm!). Jag har ju inte ätit choklad på evigheter så snart spricker väl finnarna ut (de brukar komma någon dag efter). Men jag lät bli allt smågodis som låg överallt, det ser jag som en vinst i alla fall.

Tog månadsprover idag och de utföll till belåtenhet, de flesta av dem. Mitt blodvärde är sakta på väg upp efter operationen i höstas. Det tar tid, det där. Men vi dialyspatienter får kämpa med det. Jag får ju "bloddoping", erytropoietin (eller hur farao det nu stavas), två gånger i veckan genom en spruta i magen, och det har jag fått i flera år nu. Men innan jag började få dialysbehandlingar gav de absolut inget resultat. Jag tryckte i mig dem länge, länge, och efter ungefär ett halvår i dialys började värdet långsamt klättra uppåt. Den dag jag kom upp på 100 i värde var jag lycksalig efter att ha legat på runt 90 i ett par år. Tänk vad man kan bli glad för en sådan sak!

Jag är överhuvudtaget glad idag. Och jag har kommit underfund med att det här med min glädje och min lycka, det kräver en massa energi. Jag går ju på högvarv hela tiden och så rätt vad det är måste jag gå och lägga mig och somnar på stubinen, precis som en trött liten hundvalp (men likheterna upphör vid tröttheten!). Men jag tar hellre glädje och trötthet än tristess och depression. Anytime! Konstigt va? ;-D

I morgon är det dags för Veckans Djur igen. Ska bli spännande att se vad det kan bli! Jag gillar det här med att blogga och dela med mig av kunskaper och saker som jag har. Det finns väl alltid någon som är intresserad. Jag skulle nog ha varit lärare egentligen och hade ju faktiskt en gång i tiden ambitioner att bli det. Jag sökte in till lärarhögskolan för att plugga till ämneslärare i engelska och spanska. Men det rann ut i sanden. Och kanske det ändå var tur, jag vet inte om mitt tålamod hade räckt till att tampas med dagens ungdomar ...

Nej, nu ska jag ägna mig lite åt min matblogg och min engelska blogg också. Hoppas den otäcka blötsnön drar åt något annat håll annars dränker jag mig i skurhinken i morgon.

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar