fredag 21 januari 2011

Läckerrecept till helgen: Jordgubbsglass med vit chokladrippel

Jag är lycklig ägare till en glassmaskin. Den börjar snart bli lika gammal som jag, och jag fick den av min faster någon gång på 80-talet. Det är en Philips, enkel variant, men jag har ett trumfkort: ETT EXTRA FRYSBLOCK. Det fick jag också av min faster. Nu har jag för all del inte gjort så otroligt mycket glass i den, utan mest sorbet, eftersom jag är en sorbetälskare av enorma mått. Tänk en riktigt grön kiwisorbet, utblandad med en äggvita för att göra den mjukare och mer formbar så att den inte bara består av kiwismakande iskristaller som skär in i gommen och tungan ... eller en solgul mangosorbet med sin oemotståndliga smak ...

Men här har jag valt ett recept ur boken "Iskallt" av Elisabeth Johansson, som får det att vattnas i munnen på mig!

JORDGUBBSGLASS MED VIT CHOKLADRIPPEL

6 - 8 portioner

1  vaniljstång
3 1/2 dl mjölk
4 dl grädde
6 äggulor
1 1/2 dl socker
1 dl jordgubbssylt, hemkokt eller av god kvalitet

Vit chokladrippel:
3/4 dl grädde
100 g vit choklad, grovhackad

Dela och skrapa ur vaniljstången. Koka upp mjölk, grädde och vaniljstång och frön i en tjockbottnad, rostfri kastrull. Ställ åt sidan.

Vispa äggulor och socker fluffigt. Häll gräddmjölken över smeten och häll tillbaka allt i kastrullen. Sjud upp till 85 grader under vispning. Det får inte koka! Sila av och låt svalna. Låt gärna glassmassan stå i kylen över natten.

Rör i jordgubbssylten och kör massan i glassmaskin.

Chokladrippel: Koka upp grädden och häll den i en bunke över chokladen. Rör tills all choklad smält. Låt svalna helt i rumstemperatur.

Varva glassen med chokladrippeln och ställ in glassen i frysen ett par timmar.

Har inte prövat, men det ska baske mig inte dröja särskilt länge ...

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. Jag undrar var vår gamla glassmaskin gömmer sig...

    SvaraRadera
  2. Välkommen Eva, vad kul att se dig här på min blogg! Märkligt vad alla verkar ha dålig koll på sina glassmaskiner, undrar vad det kan bero på??? ;-D Jag skulle inte klara mig utan min, men det beror nog på att jag började använda den från första början när jag fick den.

    SvaraRadera