måndag 7 februari 2011

Jag har upptäckt en smaksensation!

Eller nja, amerikanerna har vetat om den i många, många år, men jag har aldrig lockats att pröva. Smörgås med jordnötssmör och sylt! GUD vad gott det var ... jag trodde nog inte att jag skulle tycka det, men det gjorde jag. Det är nästan så jag skäms att erkänna det - det är ju inte särskilt hälsosamt, menar jag. Men nu hade vi jordnötssmör och jag ville pröva. På vitt bröd dessutom, det blir bättre och bättre. *rodnar*

Eftermiddagen har gått i slapphetens tecken. Jag har läst en hel del, har äntligen lyckats komma in i "På spaning efter den tid som flytt". Den är inte helt lätt, Proust snärjer in sig så mycket i känslor och förnimmelser och nervanspänning och konventioner och man måste liksom ställa in sinnet i Proust-spåret, som man inte får förrän efter något kapitel. Men nu känner jag att jag är med på noterna och har snart läst ut första boken.

Problemet med mig är att jag aldrig kan läsa bara en bok åt gången. Just nu håller jag på med tre: Proust, tredje delen i Dick Harrisons trilogi om slaveriets historia, och en bok om Gustaf III av Leif Landén. Ja, egentligen fyra, jag läser också en bok om resandets historia. Det är sanslöst egentligen, men man vet aldrig vilken stämning man är i när man vaknar på morgonen och jag kan inte läsa en bok som inte stämmer överens med min sinnesstämning. Kanske godtyckligt, vad vet jag, men sån är jag. Ryggsäcken kan emellertid bli ganska tung när jag åker till dialysen ... :-P

Tjåggarång!

1 kommentar:

  1. mmmm.... det är alltid det onyttiga som är så där syndligt gott. När jag bodde en kort period i Dublin åt jag också sånt där som jag ALDRIG skulle äta här hemma, nutella, jordnötssmör (rekomenderar mosad banan och jordnötssmör...gaaaahhh!!!!).... Men som sagt. Är för onyttigt för att jag ska "unna" mig det nu :)
    KRAMAR!!!

    SvaraRadera