måndag 17 januari 2011

Ett stillsamt morgoninlägg

Sitter här och försöker ta det lugnt, inte stressa upp mig, inga häftiga rörelser ... Jag ska nämligen ta ett prov på dialysen idag och då får jag inte vara stressad för det höjer värdet. Hmmm, min kropp är alltid stressad på morgonen och då vill jag flänga runt. Nåja, jag får väl lägga band på mig för den goda sakens skull!

I går kväll satt jag och tänkte på hur trygg jag känner mig här hemma. Allt hotande och mörkt står liksom utanför hemmets fyra väggar. Inte en enda gång under dessa minst sagt turbulenta år har någonting av det jag varit med om inkräktat på min nattsömn. Det har alltid känts skönt att gå och lägga sig på kvällen och jag har inte grubblat så jag inte kan sova. I min bok tyder det på att jag känner mig fullkomligt säker. Det känns faktiskt väldigt skönt att veta ... Jag tror att jag har lärt mig att inte tänka på mina problem förrän jag absolut måste, jag tänker att "det är en ny dag i morgon och då ser det kanske annorlunda ut". Och för det mesta gör det det. Ett bra tips till alla oroare!

Det verkar som om familjen Brattkulls årliga lutfiskhelg kommer att äga rum här hemma på söndag. Min mor, moster och bror brukar nämligen äta lutfisk före jul (det blir för mycket mat om de äter den på julafton, som vi alltid gjorde förr när mormor och morfar levde. Då gjorde man ingenting annat än åt under hela eftermiddagen och kvällen och när man kom hem var man som en padda!). Men av olika skäl blev det ingenting av i år. Så i går bestämdes det att det förmodligen blir denna helg. Jag går i och för sig inte i närheten av denna s k fisk. Och ja, jag HAR smakat. Jag intalade mig t o m att jag tyckte det var gott, men det lyckades inte länge. Bbbrrrrrr, säger jag bara. Däremot är potatisen, den rika såsen och ärterna väldigt läckra, så jag äter fisklös lutfiskmiddag ... Men jag ska baka min goda apelsin- och chokladkaka så något speciellt får jag ut av denna helg i alla fall!

Nej, dags att gå ned till dialystaxin ... idag har jag med mig en av mina absoluta favoritfilmer att titta på medan jag cyklar: Rabbinen är värst med fantastiske Louis de Funès. Måste se till att vi skaffar oss de andra filmerna med honom på DVD, t ex Den tatuerade legionären och Den stora kalabaliken.

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar