lördag 15 januari 2011

Ett glas julmust på nattkröken

Det festas i huset, precis som förra lördagen och lördagen före den. Det gör mig absolut ingenting på en lördagskväll så här, jag tycker det är skönt att höra att vi har grannar i huset. Men jag önskar de kunde byta musik, de kör samma hela tiden. Ra ra a-a-aah, roma roma-maah, ga ga ooh la laah ... o s v. Lady GaGa är bra, men lite variation kan ändå vara på sin plats.

Sitter och smuttar på ett glas julmust och håller kvar julkänslan ännu ett tag. Vi tar inte bort våra ljusstakar och tomtar förrän den sista januari eller däromkring. Vi gillar att bevara julen länge. Det är min favorithögtid.  

Jag samlar på citat och dikter som jag tycker är vackra. Bredvid mig vid datorn har jag just nu en vackert djupröd bok som ser lite kinesisk ut, som jag skrev ned dikter och sentenser i för många år sedan, när jag höll på att förlora min älskade mamma i en hjärtinfarkt.

Väck mig till sömns i dig,
väck mina världar till dig,
tänd mina döda stjärnor
närmare dig.

Dröm mig bort ur min värld
hem till lågornas hem,
föd mig, lev mig, döda mig
närmare dig.

Närmare mig till dig,
närmare födelsens härd,
tag mig närmare, tag mig
närmare dig.

Är den inte vacker? Den är av Gunnar Ekelöf, en "svår" poet som bl a har skrivit en dikt som heter "Bokstävlarna". Kolla upp den i något samlingsverk eller på nätet!

Boken om Barcelonas historia som jag läser nu är otroligt intressant. Tjock och tung som de flesta av mina favoritböcker om historia, men eftersom jag har en far som kommer från denna stad känns den även lite grann som min och då vill jag veta mer. Katalanerna är ett komplicerat folk och man förstår lite bättre varför när man kommer in i boken.

Jag är lite osammanhängande ikväll, det märker jag, men jag trivs med att bara sitta här och låta tankarna och fingrarna löpa ... :-D

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar