söndag 17 april 2011

Tack för denna underbara vårdag!

Nu känner jag igen vädret som brukar vara runt min födelsedag! Jag var lite besviken i fredags eftersom det var grått och t o m började regna på eftermiddagen, för jag är van vid supervackert väder den 15 april. Men idag - jag blev så inspirerad att jag tog med mig stavarna på en långpromenad ned till Röda Sten och satte mig på en av bänkarna precis i kröken så att man ser hela hamninloppet inklusive Elfsborgs fästning. Där satt jag i en timme och bara NJÖT. Visst, jag hade en bok med mig i ryggsäcken, annars är ju jag inte jag ... idag blev det Kleopatra av Allan Klynne, som jag snart har läst ut. En mycket intressant bok om drottningen från Egypten som nästan blev romarrikets fall.

Den där bänken har blivit min favoritplats på jorden. Där får man allt. Man tittar och lyssnar på folk, man får luft, sol och vind, har man tur kan man se fina sjöfåglar, och båtar av alla slag går ut och in. Glada hundar med vidhängande mattar och hussar, äldre som kommer med sina rollatorer, cyklister, mopedister, idioter som inte ser sig för och nästan blir överkörda av cyklarna bara för att de ska käcka sig ... ja, som sagt, man får allt. Jag tänker med välbehag på att mamma nu har färdtjänst och kan åka ända till Konstcaféet och gå resten av vägen. Det betyder att vi kan tillbringa många härliga sommardagar på de där bänkarna med t ex någon god pastasallad som matsäck, något gott att dricka och bara finnas till. Läsa, prata, sitta tysta ... vad kan man egentligen mer begära? Jag är så lycklig över att få vara här och uppleva den fantastiska tid som ligger framför oss. Jag älskar den svenska sommaren, även om det blir lite för varmt ibland (när det är varmt, vill säga). Och jag är lycklig över att få ha min mamma hos mig, jag uppskattar varje dag tillsammans med henne och försöker ta vara på varje ögonblick. Hon har det kämpigt nu och kan knappt gå upprätt för sin dåliga rygg, och jag vet inte vad vi ska göra åt det. Men även hon blir piggare av det härliga vädret och vill ut, så vi hoppas på sommaren!

Jodå, jag gick samma väg hem igen, så idag har jag verkligen varit duktig! Önskar att alla har fått uppleva denna härliga, underbara söndag och kunnat uppskatta den!

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. STOOOOOR KRAM PÅ DIG BELLA!!!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en riktigt härlig stund i solen vid vattnet!
    Jag blir faktiskt lite avundsjuk på dig som får dela din vardag med din mamma. Att vara så nära - alla människor skulle ha den valmöjligheten. Är så ledsen över att min egen mamma bodde på så långt avstånd och aldrig hann flytta ner hit till oss i Skåne innan hon dog.
    Grattis i efterskott och kram från
    Eva

    SvaraRadera