fredag 11 mars 2011

Recept: Sangría

Jag märker att jag svikit mitt löfte till bl a Skogseva om att skriva in receptet på sangría, som jag talade mig varm för härförleden, på min blogg, så nu när helgen närmar sig och ni kanske vill ha något somrigt och gott att dricka så följer det här! Sangre betyder förresten blod på spanska, för er som inte visste det. Det här är så gott att jag kan dricka det till frukost ... och har faktiskt gjort det vid något tillfälle ... *rodnar*

SANGRÍA

6 - 8 personer

1/2 - 1 apelsin
1/2 - 1 citron
1/2 - 1 äpple
1/2 dl socker
1 bit kanelstång
3 hela kryddnejlikor
1 flaska rött, spanskt vin (behöver inte vara fancy, ett enkelt vin blir perfekt)
6 cl cognac (älskar den stavningen, "konjak" låter så banalt)
1 flaska (33 cl) fruktsoda, sockerdricka eller sodavatten
(jag tar alltid läsken, det tycker jag är godare, och en stor flaska då jag späder ut den mer i min egen mugg)
Många isbitar

Tvätta apelsinen och citronen noga och skär den sedan i tunna skivor. Skala och kärna ur äpplet och skär det i tunna skivor. Blanda frukten med sockret, kanelstången och nejlikorna i en stor tillbringare. Häll på rödvin och cognac och rör tills sockret löst sig. Smaka av och tillsätt mer socker vid behov.

Låt drycken stå och dra i kylen i minst en timme. Vid serveringen tillsätts läsken och isen. Rör om hastigt med lång sked och se till att du krossar frukten lätt, så den ger ifrån sig ännu mer smak. Servera i kylda glas.

Det var det! Salud!

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. Tackar så hjärtligt för receptet. Det får bli en dryck till en vårdag i växthuset. Som frukostdryck? Tja, varför inte om man känner att man behöver det, problemet är vad man ska äta till...

    SvaraRadera
  2. Åhhhh gött med DITT recept! Det måste testas i vår :)

    kramar!!!

    SvaraRadera