tisdag 8 mars 2011

Jag hittade glädjen igen!

Skriver med röd text idag för att riktigt framhäva känslan jag har i kroppen efter att i flera veckor ha varit rastlös, likgiltig och trött. Under de senaste dagarna har jag nämligen hittat glädjen som jag letat efter. Jag vet inte om det var kaliumbristen som tog med sig den eller vad det annars kan ha varit ...

I alla fall började det med kördagen. Att jag fick kvitto på att jag orkade delta aktivt en hel dag, med glädje, engagemang och energi var ett glädjebesked så gott som något. Och idag var jag ute på den första riktiga promenaden (om man inte räknar stavgången på dialysen, som ju frös inne hela vintern p g a det fruktansvärda isbelagda väglaget!) på flera månader. Jag gick uppför Såggatan (det är mitt särskilda styrkeprov, klarar jag den utan vilopaus är jag lycklig) i motvind och i rask takt, och sedan ned förbi Djurgårdsmacken och svängde upp vid Karl Johansskolan, där den där vackra rosenbusken står som blommar vitt och ljuvligt om sommaren. Jag har smugit där flera gånger efter mörkrets inbrott och kapat av en och annan ros att ha i en skål vatten - så underbart dekorativt, men jag känner mig som en skövlare och förbrytare! :-D

Jag behövde inte stanna och vila en enda gång, och för varje steg jag tog ökade lyckokänslan inom mig. Det var det här jag behövde. Hela vintern har jag längtat ut, men vädret och kylan har ju inte direkt pushat på en att sticka näsan utanför dörren. Det kanske jag borde ha gjort, men jag är faktiskt inte mer än människa!

Så nu ska det bli fart på promenaderna igen, för jag har ju sett att det är där den där sista glädjegnuttan finns, den som jag behöver för att känna mig hel.

Tjåggarång!

PS. Jag hörde på radion att den första tranan anlänt till Hornborgasjön idag vid 10-tiden på förmiddagen, i sällskap med två grågäss. Alldeles ensam stod den där och trumpetade, enligt en fågelskådare som var ute och spanade efter gäss och då fick syn på den. Så förutom alla andra vårtecken är det nu oomtvistligt: VÅREN ÄR PÅ VÄG! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar