fredag 18 mars 2011

Ord jag är kär i

Med risk att bli betraktad som ännu mer udda än jag redan blir ... ni som känner mig på allvar vet att jag har en enorm kärlek till ord. Inte bara i så måtto att jag tycker mycket om att skriva, utan jag älskar själva orden. Jag tycker om att granska dem, skärskåda dem och smaka på dem och letar gärna efter paralleller i andra språk. Ibland är den här kärleken helt oförklarlig och irrationell och har ingenting alls med ordets betydelse att göra. Jag kan tycka om ett ord för hur det ser ut i skrift.

Ett ord jag verkligen älskar är bygga. Jag får ofta glädjen att se det ordet i mina historiska böcker, för där byggdes det hej vilt, palats och tempel, borgar, slott och kojor. Ett annat ord är jordgubbar. Det ordet gillar jag dels för att det är gott med jordgubbar, och dels för att det LÅTER så otroligt gott. Vatten är ett ord som jag tycker mer om i skrift än att dricka det, även om jag givetvis skulle älska vatten om jag vore en törstande, vilsegången själ i Namib-öknen och inte hade fri tillgång till det (eller bara om jag hade bott i Östersund tidigare i vintras).

Vad har ni för favoritord?

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. Skärgårdshavet - sanslöst vackert!

    SvaraRadera
  2. Sunnanvind! Ett vänligt, poetiskt och sagoskimrande ord.

    Kram
    Eva

    SvaraRadera