lördag 26 mars 2011

Godissugen!!!

Neeeej, VARFÖR smakade jag på en gul seg råtta ur bror mins godisskål? Nu formligen river godislusten i mig. Jag hade glömt hur gott det var. Jag har inte ätit godis på riktigt sedan körens julkonsert! Ja ja, det är bara att bita i det sura äpplet (i stället för den söta råttan) och strama åt tyglarna igen. Vi ska ju faktiskt äta våfflor i kväll så jag får nog mitt lystmäte ändå ...

I går var vi äntligen på det viktiga mötet hos Västtrafiks färdtjänst. Och den här gången var det inte någon tillstymmelse till problem! Så nu har mamma färdtjänst 3 år till att börja med, 104 t/r-resor per år. Han frågade hur ofta hon trodde hon behövde åka och hon sa ett par gånger i veckan. Utöver det kommer de sjukresor hon tar till vårdcentralen i Masthugget. Jag får följa med på hennes färdtjänstresor men måste betala 60 kr/resa. För sjukresorna behöver jag dock inte betala någonting, bara hennes läkare ordnar ett intyg på att hon behöver följeslagare vid sjukresa, och det tror jag inte blir några svårigheter alls. Mamma har en mycket förstående och empatisk läkare, en sån man önskar att alla kunde ha.

Vilken fantastisk dag det har varit idag! Underbart väder, en problemfri dialys och en härlig cykling i stolen! Jag tror snart det är dags för ett vårskrik, men då blir jag väl inspärrad ... Dessutom drunknar jag snart i historia. Jag fullkomligt älskar mina nya böcker som jag fick från Bokus: Japans historia, Det medeltida Västergötland, Det medeltida Skåne och Det medeltida Östergötland (dessutom hade jag köpt boken "Sockerkakor" av Mia Öhrn och Claes Karlsson). Nu kommer dock tiden när allt ska betalas och det svider vill jag lova! Skyll dig själv, kan ni säga med rätta, men ibland känner jag att jag måste ha lite själslig spis vilket mina böcker utgör.

Ikväll är det Körslaget, ett av mina absoluta favorit-TV-program. Jag tycker det är så fantastiskt att de kan lära sig så mycket och sätta sin egen prägel på gamla (och i vissa fall utnötta) låtar.

Jag skickade in en ansökan till Vem vet mest i tvåan häromdagen, och igår ringde de för att göra ett kunskapstest med mig, varefter jag fick veta att jag kvalat in med mycket god marginal och sedan meddelade de mig att jag är reserv. Det kan bli aktuellt med inspelning redan i morgon eller på måndag, vilket ju passar alldeles utmärkt eftersom jag inte har dialys då. Har de inte ringt senast kl 12.00 är jag "ledig för dagen" och kan glömma det tills på måndag, då samma sak gäller. Så vi får se! Hon sa att det är väldigt vanligt att reserverna blir inringda, särskilt i sjukdomstider.

Jag avslutar nu så att jag kan gå och lukta på brorsans godisskål ...

Tjåggarång!

2 kommentarer:

  1. OM du kommer med i Vem vet mest måste du lova att meddela via bloggen så att jag kan titta och heja på dig!
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera
  2. Jag lovar, Eva! Kommer jag med kan jag behöva alla glada tillrop och positiva vibbar! :-D Kram!

    SvaraRadera