måndag 21 mars 2011

Min helg i Alingsås

Jag åkte till Alingsås i lördags efter min dialys. Alingsås är en väldigt trevlig stad även i avlövat och ganska kyligt skick, och saken försämrades inte av att jag tillbringade lördagskvällen och -natten i Sannas lägenhet, som ligger precis vid den trivsamma lilla kanal som rinner genom stadens centrum. Jag jobbade ihop med Sanna på ett av mina tidigare jobb, där vi försökte (och faktiskt lyckades ibland) sälja bostadslarm till privatbostäder, och vi blev vänner. Vi åt en god middag med fläskfilé, skruvpotatis och bearnaise med vaniljglass och varma hallon till efterrätt och tittade på Körslaget bl a. Jag fick sova på hennes sköna soffa - hon erbjöd mig sin säng och skulle själv sova på soffan, men jag kände hur fantastiskt skön den soffan var att sitta i, så jag bytte helt fräckt!

På söndagen skulle jag delta i årsmötet för Njurförbundets västra avdelning (ooops, höll på att skriva "värsta" vilket hade blivit väldigt fel!). Jag har varit medlem i föreningen i ganska precis ett år nu men aldrig deltagit i några möten, så nu tyckte jag det var dags. Efter en god frukost hos Sanna tog hon med mig på en morgonpromenad, mestadels i solen, genom ett väldigt lugnt och stilla Alingsås. Vi gick och tittade i skyltfönster (där fanns en Cervera-butik som nästan fick mig att tappa huvudet, tur att den inte var öppen!), småpratade och njöt i största allmänhet av morgonen. Hon följde mig hela vägen till Nolhaga slott, där mötet skulle äga rum. Vi gick till en liten "djurpark" där de hade vanliga svenska lantgårdsdjur och en massa papegojor och andra fåglar, som ligger i omedelbar närhet av slottet.

Jag har fått i uppdrag av ordföranden i föreningen att skriva om själva årsmötet och dagen i Njurförbundets tidning, så jag ska inte orda så mycket mer om det just här, men det var givande och vi fick fruktansvärt läcker mat och bra underhållning. Och det hela avslutades med kakbuffé, oj oj oj ... Där fanns både morotskaka, kärleksmums, någon toscaaktig kaka, rulltårta (supergod!!!), äppelpaj med vispgrädde och någon annan form av paj. Det var nog tur att de hade skurit kakorna i små kvadrater, annars hade vi nog förätit oss allihop ... Det är inte bara Cervera-butiker som kan få mig att tappa huvudet!

Sedan hade jag sådan tur att jag faktiskt fick skjuts ända hem till Majorna av en familj som skulle ut till Öckerö och ändå körde den vägen.

Jag kunde inte haft en bättre helg!

Tjåggarång!

4 kommentarer:

  1. kul att höra om en mycket lyckad helg!!!

    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  2. Ja, den var verkligen lyckad, jag trivdes med liv och själ! Kul också att jag har lyckats snika till mig att få skriva i njurtidningen, det har jag velat länge. Ni från Sector som blivit mina vänner är faktiskt de bästa jag haft och har, för ni har sett mig i mitt bästa och värsta och accepterar mig för den jag är, och det kräver jag av mina vänner. Så tack för det!

    SvaraRadera
  3. Och så fick du se lite av den lilla trästaden...
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera
  4. Vad gulligt skrivit av dig Bella! Värmer att höra!!

    SvaraRadera