fredag 25 mars 2011

En härlig fredagsmorgon!

Jag och mamma var och såg Claes Malmbergs show "Still Alive" på Kajskjul 8 igår, om det nu har undgått någon. :-D Rent ut sagt JÄVLAR, vad bra han var. Först, under minishowen, kom han ut på scenen som Ronny Jönsson, den ständigt lika oförändrade raggaren från Mölndalsbro. Under ca 30 minuter sprutade han ur sig en svada som jag sällan hört maken till, om "mochan" och "fachan" och "Raine och Bjaaaarne och Rune" och "såna goa grajer". Jag avgudar Ronny Jönsson och tyckte det var jättebra att Malmberg ägnade så lång tid åt honom, för han har ju varit saligen avsomnad i ca 20 år ... Vi fick också sjunga snapsvisor "av Håkan Hellström" med klang och jubel.

Innan The Ronny Show började hade vi fått våra förrätter. Jag fick en specialare då jag inte tål lax. Mamma åt en laxcheesecake med pepparrot som hon högeligen lovordade och jag fick en likadan fast med taco-smak som var otroligt god. Efter Ronny fick vi sitta och fördriva tiden en stund tills varmrätten bars in. Vi hade platser precis vid bortre ändan av scenen, så när Malmberg klev på höll han på att trampa rätt in i min väska som jag lite oförsiktigt hade ställt där. Men han klarade sig från detta missöde och rev av en show med blandat snack och musik som var OTROLIGT bra. Han fick in allvar också när han pratade om alla tiggare som nu finns i Göteborg och står på alla fyra i gathörnen i centrum och jag fick tårar i ögonen när han för att följa upp detta sjöng "Smile" av Charlie Chaplin, för det är en av de finaste låtar jag vet. När han talade om detta var det så tyst i lokalen att man hade kunnat höra en knappnål falla. Hade någon full idiot börjat skråla och skratta då hade jag nog dräpt personen i fråga! Man måste ge plats för allvaret för det finns alltid i bakgrunden. Ibland skrattade orkestern halvt ihjäl sig så man förstår att han tar in lite nya och oförberedda grejer också, och sånt gillar jag.

Efter en kväll i rök och dans (ja, vi dansade ju inte, men Malmberg trippade omkring på scenen i sina svarta lackskor) tog vi taxi hem och var så trötta att vi knappt gav oss tid att sminka av och hänga upp våra kläder innan vi stupade i säng. Vi är ju inte vana vid sådana excesser!!!!

Tjåggarång!

1 kommentar:

  1. Vilken härlig kväll ni hade - det var ni säkert värda båda två!
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera