tisdag 1 mars 2011

AF vet inte vad de pratar om!

Jag fick ett brev från Arbetsförmedlingen idag, som jag retar mig ganska friskt på. Det var en kallelse till möte angående rehabiliteringsinriktad arbets-någonting, och brevet var väldigt imperativt hållet i tonen. "Var vänlig och kom i god tid till mötet." Skriver man så till vuxna människor? Hade jag varit ansvarig för det brevet hade jag skrivit "Det är viktigt att man kommer i god tid till mötet." Det gavs inte heller några alternativ om man inte kunde, utan man fick veta att om man uppbar arbetslöshetsersättning (vilket jag inte gör i nuläget) och inte kunde komma på utsatt tid hade AF rätt att avanmäla en hos a-kassan. Dessutom uppmanades jag att ta med mig läkarutlåtande som styrker funktionsnedsättning av arbetsförmågan. Och jag kanske inte ska nämna att de skrev "fredagen den 8/3" när dagen är en tisdag.

Att det sedan är så med mig att jag har en dödlig sjukdom som jag skulle stryka med av inom max två veckor om jag inte får mina dialysbehandlingar är en annan sak, om än ganska viktig i sammanhanget. Det är inte aktuellt för mig att börja arbeta förrän allra tidigast på andra sidan sommaren, oavsett vilken instans som blandar sig i det hela. Jag ORKAR helt enkelt inte! Jag kan inte! Jag blir så trött av allt det här dialyserandet att jag sover flera timmar i sträck på eftermiddagen, jag mår illa och är trött av mina mediciner, och jag har haft det så rent ut sagt förjävligt svårt så länge att jag måste få läka så mycket jag kan innan jag åter kastar mig ut. Och varje gång jag tror att nu, nu är det inget mer, så tillstöter något nytt. Och att börja på ett jobb för att kanske nästan direkt få besked att jag ska bli transplanterad och bli sjukskriven i minst 6 månader till ...

Visst, jag förstår att AF bara gör sitt jobb, men man kan göra sitt jobb på många sätt. Till att börja med kan man hålla en anständig ton i de brev man skickar ut till de arbetslösa, som i de allra flesta fall inte bett om sin arbetslöshet och inte önskar något högre än att livet ska komma i normala gängor igen.

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar