måndag 20 juni 2011

Trivs!

Är smått euforisk idag eftersom jag upptäckt en knopp på min gardenia som blivit vackert gräddvit och håller på att slå ut. Den har t o m börjat dofta så jag hänger där med näsan och drar in för fulla muggar. Växten dricker som en svamp, jag vattnar försiktigt på fatet en eller två gånger om dagen med rumstempererat vatten. Jag har ju aldrig varit någon stjärna på växter så lyckas jag med det här blir jag faktiskt mäkta stolt över mig själv. Gardenia är  favoritblomman framför andra. Just nu står den buskig och vackert grön i mitt fönster. Man ser med en gång när den behöver vatten för då börjar bladen hänga och förlorar sin spänst.

Igår kväll sa jag hej då till gosekatterna på Karl Johansgatan för den här gången, men det dröjer inte längre än till torsdag kväll innan jag får gå och mata dem igen. Min körkompis åker iväg igen över midsommar och kommer hem sent måndag kväll, så jag får nöjet att rå om dem i deras egen lägenhet i flera dagar. Det är bra att bo så nära, då kan man ställa upp om det behövs.

Jag sitter just nu och frossar i kakböcker. Vet inte vilken sorts kaka jag ska baka till midsommar och ta med till min moster i Lindome, där vi ska fira. Hon har redan fått smaka Den Fantastiska Mazarinkakan så det får nog bli någon ny. Det är nästan roligare att välja ut vilken kaka man ska baka än att faktiskt sedan baka den. Sådan har jag alltid varit ... roligare att titta på de inslagna julklappspaketen där de ligger i en hög än att öppna dem sedan!

Tjåggarång!

1 kommentar:

  1. Att du lyckas med en gardenia måste ge dig många guldstjärnor i kanten som krukväxtskötare. Något svårare kan man väl nästan inte ge sig på. Och kalkfattigt vatten ska den lilla skönheten dessutom ha...
    Klappa katterna från mig.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera