söndag 12 juni 2011

Fantastiskt lyckad träff!

Gårdagskvällen var redigt lyckad. Sitter här med en Marabou Schweizernöt-cookie bredvid mig och knaprar för att försöka få ihop något vettigt av alla goda smak- och sällskapsintryck. Någonstans här utanför har någon tänt en grill och det doftar marinad med mycket vitlök, något som verkligen främjar aptiten.

Vi träffades utanför Cicero kl 18 och gick in och satte oss. Det var vackert väder, men restaurangen låg i skuggan så dags så det blåste lite kyligt och det var skönare att sitta inomhus. Jag gjorde slag i saken och härmade min mor och beställde in något rött och mousserande att dricka som apéritif, men tyvärr kunde jag inte avsluta den eftersom den brände hela vägen ned i magen på mig. Jag är inne i en halsbränneperiod och kan få rent outhärdligt ont, så mamma drack upp den med ... De andra tjejerna drack cider och isvatten.

Det är så roligt att träffa nya människor. Det finns så mycket att prata om, så mycket att lära sig om varandra. Samtalet flöt på utan longörer och det var tre jättemysiga tjejer som vågade ta steget och komma på Matklubbsträffen. Det blir alltid ett stort bortfall, och just nu är det ju skolavslutningstider (eller har varit) och folk är antingen väldigt i farten eller väldigt trötta efter alla festligheter.

Menyn var föremål för mycken diskussion. Mamma och jag har ju varit på Cicero förut, så vi visste att maten är god där. Jag fick svåra kval när jag inte kunde bestämma mig för om jag skulle beställa pasta eller något från grillen - jag hade ju ätit Carbonara på dialysen, så till sist bestämde jag mig för grillen. Men då kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle välja därifrån ... Mamma är ännu värre än jag, finns det två saker att välja mellan får hon ångest.

Men till sist enades vi om Insalata Caprese (tomat, mozzarella, persilja och någon balsamico-tjosan), alla utom en. Hon skulle inte ha någon förrätt. Till detta beställde vi vitlöksbröd. Mycket gott, och vi var rejält hungriga så det satt bra. Sedan valde jag och mamma (till sist) grillad, getosttoppad oxfilé med grönsaker, rödvinssås och potatisgratäng. Gratängen kom i en individuell liten fyrkantig form och var superbt god. Oxfilén var perfekt grillad som jag ville ha den. Resten av tjejerna valde pasta i olika former. Och till efterrätt tog jag och en av tjejerna en passionspannacotta. Mamma och Emma valde friterad glass med kanelstekta äppelklyftor - jag provsmakade glassen och friteringen var helt delikat. Den ska jag definitivt ta nästa gång. Ett par av tjejerna beställde också in chokladtryfflar.

Jag var proppmätt när jag satt i mig alltsammans, och de fyra hundralappar mitt individuella kalas gick på var ett pris jag tyckte var mer än bra. Hade inte skattepengarna kommit hade jag dock aldrig kunnat kosta på mig ett sådant kalas ...

Hela tiden pratade vi om allt och ingenting. Mamma som gärna är litet reserverad i sällskap med nya människor pratade på och smälte in fint i sällskapet.

Jag har beslutat mig för att anordna en ny träff till senhösten, och då hoppas jag fler törs komma med. Vi hade så roligt!

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar