fredag 24 juni 2011

Glad midsommar!!!

Även om vädret inte är riktigt på vår sida (fast solen kämpar för att gå genom molnen nu) är det midsommarafton idag, och vi ska snart åka iväg till moster i Lindome för att äta lite gott och spela spel och tjôta lite. Mamma och jag åker färdtjänsttaxi hela vägen dit för 140 kr för oss båda. Det hade varit en bråkdel av vad en normal resa med Minitaxi hade kostat, och sedan kostar det lika mycket hem och det täcker ändå inte en normal enkelresa. Så det kan vi inte klaga på! Vi har med oss mammas underbara äppelkaka och lite vaniljvisp att njuta till kaffet, för till efterrätt blir det jordgubbar.

Gardenian får jag nog tyvärr räkna bort. Den mår inte bra i mitt rum även om bladen just nu är buskiga och fina. Jag försöker hålla luftfuktigheten och temperaturen men många blad blir ändå bruna i kanterna eller gula och faller av. Jag har kalkfattigt, rumstempererat vatten. Men jag försöker så länge det går, det här var ju ändå ett experiment. Om den går hädan ska jag köpa en annan, mer lättskött krukväxt för nu vill jag definitivt ha blommor i mitt rum permanent.

Den här säsongen proppar vi i oss jordgubbar som aldrig förr. Jag struntar faktiskt högaktningsfullt i att det är mycket kalium i jordgubbar, för de varar en så kort tid och de är så otroligt goda att jag inte kan undvara dem. Och på söndag ska jag ta med mig en stor chokladkaka till dialysen och köra i mig, för det har jag lovat mig själv. Jag längtar just nu efter choklad så jag kan gå åt och då är det lika bra att bejaka det, annars kan en sådan som jag bli lockad att köpa och småäta choklad vid flera tillfällen. Avdramatisera det hela bara, så blir det inte så stort, det är mitt motto!

Har också varit uppe hos katterna på Karl Johansgatan och haft en trevlig stund. De välkomnade mig mycket varmt idag och så fort jag slog upp balkongdörren rusade de ut på balkongen för lite frisk luft. Jag var lite rädd för att låta dem gå ut på balkongen då den inte är nätad och min körkompis bor på fjärde våningen, men de gör ingenting överilat där ute. Jag satte mig i fåtöljen och borstade dem, vilket de gillar högeligen. Inga obehagliga överraskningar att ta hand om var det idag heller, utan allting var gjort i lådan. (Slängde påsen i papperskorgen utanför Hotel Spar, hihi!) Jag går dit i kväll också när vi kommit hem från Lindome så de får kvällsmat och lite kel. Just nu läser jag boken "Om Rom" högt för dem ... de kommer och lägger sig på mattan och lyssnar och spinner. Och ibland sjunger jag en liten sång.

Glad midsommar på er, och ta det försiktigt om ni ska ut på vägarna!

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar