tisdag 21 juni 2011

Senaste nytt om "gardinen"! :-D

Jag blir så glad när mina Facebook-kompisar engagerar sig i min gardenia. Ett par hade tydligen vid ett första ögonkast läst "gardinen" och trott att jag fått vita knoppar på gardinen. Det var roligt tyckte jag.

Den första knoppen som jag skrev om i mitt förra inlägg var tyvärr alldeles brun inuti, vad det nu kan bero på. Några tankar kring det, Skogseva, du som kan växter? Men till min enorma lycka upptäckte jag idag tre knoppar som håller på att öppna sig, en är nästan öppen och jag ser inget brunt i den. Doftar förföriskt gör den, så jag blir alldeles knäsvag. Jag håller tummarna och hoppas på det bästa.

Ringde till min älskade tonårsbästis Marie idag och gratulerade henne på födelsedagen. Vi tappade kontakten i många år beroende på många saker, men nu har vi hittat varann igen och håller på att boka upp en date. Hon har, precis som jag, haft det jättetufft med sjukdom som hon nu så sakteliga återhämtar sig från, och jag håller alla tummar jag har för att hon ska få fortsätta att må bra. Vi var verkligen som ler och långhalm hela högstadiet, den ena kunde inte synas utan den andra, och hon har spelat en verkligt stor roll i mitt liv. Nu ska det bli spännande att återfinna varandra som vuxna och se vad tiden har gjort med oss ...

Tjåggarång!

1 kommentar:

  1. Kan ingenting om gardenior men så här står det på nätet om skötseln:

    "Gardenia trivs bäst i ett ljust eller halvskuggigt fönster. Skona den från direkt sol.
    Den bör stå fritt och luftigt.
    Om allt är jämnt, både temperatur, luftfuktighet och jordvärme blir resultatet bäst.
    Temperaturen bör ligga mellan 16 och 18° både i rummet och i krukan.
    Duscha eller sprita gärna bladen eller fukta luften på annat sätt.
    Vattna med mjukt vatten – med pH-värde 4-4.5, eftersom växten inte tål kalk.
    Vattnet bör vara rumstempererat. Håll jorden lätt fuktig, aldrig blöt.
    Gödsla med kalkfattig näring under hela växtperioden.
    Se till att gardenia aldrig står för varmt. Hög värme kan minska blomningen.
    Kall och våt jord framkallar kloros, vilket betyder att bladen vitnar eller gulnar mellan nerverna. Samma symptom får växten, om vattnet eller jorden har för hög kalkhalt.
    Unga plantor av gardenia planteras om varje vår men äldre endast var tredje eller fjärde.
    Jorden bör vara kalkfattig, lätt, torvrik, väldränerad och gärna med kalkfri sand iblandad.
    Viktigt vid omplanteringen är, att rotklumpen kommer i precis samma höjd som den stått tidigare. Du får alltså inte täcka den med jord."

    Uppenbarligen har du uppfyllt alla ovanstående krav eftersom din planta mår bra och dessutom blommar - själv skulle jag inte ha tålamod att dutta med ph-värde och spritning eller leva med sextongradig rumstemperatur!

    Kram från Eva

    SvaraRadera