fredag 13 maj 2011

Hej vad det går på Ystadbanan!

Har smitit från Så ska det låta, som jag alltid gör när bildfrågan kommer. Idag har jag hunnit med mycket, känns det som - bl a bakat två mandelkakor som jag ska ha med mig till dialysen i morgon. Den 15 maj 2009 steg jag på något darriga ben in på Lundbydialysen för första gången och det tycker jag är värt att fira. Men i morgon är det bara personalen som får kaka. Jag vill inte bli skyldig till att göda mina medpatienter stup i kvarten! :-D

I torsdags fattade jag ett beslut som jag är mycket glad över. Jag ska försöka skriva en bok om mitt nuvarande liv med dialys och så mycket att uppskatta som jag kanske aldrig tänkte på förr. Jag har t o m den absolut perfekta titeln, och det var Gunnel i köket som intet ont anande gav mig den. Den ska heta "Carbonara klockan 12?" För er som delar dialysens 12 timmar i veckan med mig är det ingen större överraskning. Visserligen äter jag minst lika ofta spaghetti med köttfärssås, men av någon anledning klingar Carbonara bättre än "Spaghetti med köttfärssås klockan 12?". Det är inte samma rytm, liksom ...

Så nu tänker jag hela tiden på hur jag ska utforma texten, och självfallet ska jag ha bilder också. Jag har ju så länge velat skriva en bok, och det här begriper jag ju mig faktiskt på. Det kan vara bra att det finns en insidesskildring av en så viktig livsuppehållande behandling som dialysen (det kanske det visserligen finns redan, men ingen som är skriven av mig!) och kanske den faktiskt kan hjälpa en och annan som står inför dialysbehandling och är lika livrädd och ynklig som jag var när det började talas om saken för min del.

Detta är ett spännande projekt och en än mer spännande utmaning, mina vänner! Önska mig lycka till när jag styr ut på ordhavet. Kanske det inte är en själ som vill ge ut mitt alster när det väl blir klart, men jag tänker göra ett ärligt försök!

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar