fredag 29 juli 2011

Vacker dag, fin vän och god mat

Idag var jag på lunch med min f d körkompis Anette, som jag chefade tillsammans med i baristämman för ungefär hundra år sedan. Hon skrev till mig på Facebook och bjöd på lunch - nåja, vi har faktiskt haft den där lunchen på gång sedan tidigt i våras men inte fått bakdelen ur vagnen. Jag fick välja ställe och vi gick till La Gondola på Avenyn - jag var i full akt och mening att äta pasta, ända tills vi slagit oss ned vid bordet och fått menyn. Då fick jag genast beslutsångest och var tvungen att "pala" (är det någon mer än jag som använder detta antagligen helt göteborgska uttryck, som jag inte ens kan översätta till begriplig svenska?) för att kunna bestämma mig. Då föll lotten på skink- och ostfylld panerad schnitzel med brynt potatis och tomat- och löksallad samt en pepparsås. Det lät ändå ganska oemotståndligt. Anette valde en pastarätt med mozzarella.

Tiden flyger iväg när man är med Anette. Det fina är att vi kan ta upp tråden igen där vi slutade när vi träffades senast, även om det var flera månader sedan! Jag tror vi pratade och skrattade så hela Avenyn hörde oss. Sedan skulle jag ned till apoteket på Kungsportsplatsen och köpa värktabletter till min stackars brors stackars fot plus köpa makrillfiléer hos Delikatesshörnan i Saluhallen. På vägen gick vi förbi ett Triumfstånd och då bjöd Anette mig på en glass. Jag är tokig i Triumfs lösglass så det fick bli en kula zabaione och en kula dammsugarglass. Lika delikata båda två.

En härlig dag, bara en smula för varm och klibbig. Men den får plats i mitt guldalbum ändå.
:-D

Tjåggarång!

1 kommentar:

  1. Här har vi minsann inte behövt pusta över värmen - den har nämligen varit obefintlig! Däremot stånkar vi över regnet som faller i en ständig ström över våra huvuden. Vilken eländssommar vi har haft här i Skåne. Men, det finns det som värre är...
    Kram från Eva

    SvaraRadera