onsdag 27 juli 2011

"Powerwalk" i solen i Majorna ... solsting, kanske?

Jag skrev så kaxigt på min status på Facebook att jag skulle ut på powerwalk med mina stavar. När jag sedan väl kom ut tänkte jag: "Ja ja, powerwalk och powerwalk ... det är powerwalk på mitt sätt." Anledningen till att jag tänkte det var att det passerade minst 10 människor förbi mig som kommit på samma idé, med eller utan stavar, och som verkligen gick powerwalk. Swosch, sa det, så var de långt nere på gatan och långt förbi mig där jag traskade fram i min vanliga lunk (kanske lite snabbare) uppför Såggatan. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag tänkte på hur annorlunda mina referensramar är jämfört med de flesta andra. Men i sådana lägen gäller det att inte få en självförtroendeknäck. Jag gör ju det här för mig, inte för någon annan, och skulle jag hålla den takten de gjorde skulle jag ramla ner och dö, och vad är det för vits med det? :-D

Men morgonpromenader är faktiskt det bästa. När jag är ledig och vädret tillåter ska jag göra det här varje gång. På dialysdagarna orkar jag bara inte. Nu har jag faktiskt köpt mig ett par stövlar från Ellos som jag ska hämta idag, och i vinter ska jag skaffa broddar. Jag vågade ju för jösse namn inte sticka näsan utanför dörren i vintras för att jag var livrädd för att slå ihjäl mig, och jag tänker INTE låta vädret hålla mig inne på det viset en gång till, oavsett hur bistert det blir i vinter.

Vinter är förresten ett vackert ord. Som den romantiker och idealist jag är målar jag upp vackra bilder av snöpudrade träd, mjuka kullar av snö (som ser ut som vispgrädde) och ljuvligt solnedgångsljus som får snön att gnistra. Eller att jag står under en gatlykta när det snöar ymnigt och stirrar upp, så jag blir yr i huvudet. Det känns som om man är på väg ut i rymden. Eller en snölykta som står och glimmar utanför ett hus. Det kommer mig att tänka på när jag var liten och samlade bokmärken. Då fanns det speciella kartor med tomtar och snögubbar, små bokmärken. En snögubbe hade en mössa av tidningspapper på huvudet och höll ett paket, en annan hade hatt och brunrandig halsduk och höll en korg med lingonris och bär, en annan hade en pudel i koppel. Tomtarna var också härliga. Jag skrev "mysig" bakpå varenda en. Skulle gärna vilja hitta de bokmärkena igen, för nostalgins skull!

Ojoj vad en promenad i solen i Majorna kan leda till. Bäst att jag äter lite frukost nu, drack bara en näringsdrink i morse för då hade jag ingen matlust. Ha det gott alla!

Tjåggarång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar